Rekenkamer
De Rekenkamer (Rk) van Heemskerk onderzoekt het beleid van de gemeente en adviseert wanneer er iets beter kan. Dit kan de Rekenkamer doen over al het beleid van de gemeente Heemskerk. In ieder onderzoek let de Rekenkamer op 3 onderwerpen:
- Doeltreffendheid: bereikt de gemeente de doelen die zij stelt?
- Doelmatigheid: bereikt de gemeente de doelen tegen zo’n laag mogelijke kosten? Met andere woorden: wordt er geen geld verspild?
- Rechtmatigheid: handelt de gemeente bij het uitvoeren van beleid volgens de geldende regels en wetten?
De rekenkamer is onafhankelijk
Dit betekent dat de Rekenkamer zelf bepaalt waar ze onderzoek naar doet. Iedereen kan onderwerpen voorstellen, maar de Rekenkamer bepaalt welk onderzoek ze uitvoeren.
Samenstelling
De Rekenkamer bestaat uit 3 leden. Daarnaast krijgt de Rekenkamer ondersteuning van een ambtelijk secretaris:
Frank van der Knaap (voorzitter)
Nevenfuncties
- Vicevoorzitter Rekenkamer gemeente Alphen aan den Rijn (Betaald).
- Voorzitter Stichting Fairtrade Gouda (Onbetaald).
- (Inkomend) Voorzitter Raad van Toezicht Cultuurhuis Garenspinnerij (Onbetaald).
Felix van Beek
Nevenfuncties
- Secretaris bestuur Stichting Zeesleepboot Holland (Onbetaald).
- Interim bestuurder/adviseur FBMA (Betaald).
Marijke Zewuster
Nevenfunctie
- Invuller belastingservice FNV (onbetaald).
Laatste onderzoeken van de Rekenkamer
- Onderzoek - Duurzaamheid in de fysieke sector (pdf, 3 MB) (april 2024) en handreiking beoordeling programmaplan Energietransitie (pdf, 634 KB) (februari 2024)
- Onderzoek - Realisatie bezuinigingen op Cultuur en bibliotheek (maart 2023). Samenvatting onderzoek (pdf, 590 KB) en rapportage (pdf, 444 KB).
- Onderzoek - Mensen met dementie en hun mantelzorgers (pdf, 3 MB) (februari 2023).
- Definitief rapport - De staat van Planning en Control (pdf, 923 KB) (februari 2022).
- Onderzoek - Grip op kostontwikkeling jeugdzorg (pdf, 1 MB) (juni 2021).
- Onderzoek - De staat van planning & control in Heemskerk (pdf, 280 KB) (maart 2021).
- Onderzoek - Omgevingswet Heemskerk (pdf, 2 MB) (juni 2020).
- Onderzoek - Digitale dienstverlening (pdf, 2 MB) (maart 2020).
- Quickscan - Opvolging moties (pdf, 285 KB) (mei 2019).
- Onderzoek - Werk in uitvoering (pdf, 659 KB) (december 2018).
Neem voor informatie over andere onderzoeken contact op met de rekenkamer via rk@heemskerk.nl(Verwijst naar een e-mailadres).
Documenten
2024
- Verordening gemeentelijke Rekenkamer Heemskerk 2024 (pdf, 2 MB)
- Jaarplan Rekenkamer Heemskerk 2024 (pdf, 684 KB)
- Brief aankondiging start onderzoek naar Ervaringen van doelgroepen met de uitvoering van armoedebeleid (pdf, 137 KB)
2023
2022
- Jaarplan Rekenkamer Heemskerk 2022 (pdf, 284 KB)
- Jaarverslag Rekenkamer Heemskerk 2022 (pdf, 403 KB)
- Zelfevaluatie "Goed op Koers" Februari 2022 (pdf, 675 KB)
2021
2020
Overig
Heeft u suggesties voor toekomstige onderzoeken?
Neem contact op met de Rekenkamer per post: Postbus 1, 1960 AA Heemskerk, telefoon: 14 0251(Verwijst naar een telefoonnummer) of e-mail rk@heemskerk.nl(Verwijst naar een e-mailadres).