Hoe werkt de raad

Welkom bij de gemeenteraad van Heemskerk

De gemeenteraad van Heemskerk vormt de kern van de lokale democratie. Als hoogste politieke orgaan vertegenwoordigt de raad u, inwoners van Heemskerk. De belangrijkste taak van de raad is het vaststellen van het beleid en het toezicht houden op de uitvoering daarvan door college van burgemeester en wethouders.

De rol van raadsleden

Elke vier jaar worden de gemeenteraadsleden door u gekozen en vormen zij de gemeenteraad. Zij zijn uw vertegenwoordigers en hebben de belangrijke taak om uw belangen te behartigen. Dit doen ze door het stellen van vragen, het voeren van debatten en door te stemmen over voorstellen. Zij zijn uw aanspreekpunt en luisteren naar uw ideeën en zorgen.

De raad heeft 3 taken:

• De raad vertegenwoordigt de inwoners van gemeente Heemskerk;
  • De raad bepaalt de koers van de gemeente;
  • De raad controleert of het college de taken goed uitvoert en afspraken nakomt.
Samenstelling gemeenteraad

Commissies

In een commissie zitten raadsleden en raadscommissieleden. Raadscommissieleden zijn inwoners van de gemeente die door de raad zijn benoemd. Zij kunnen namens een fractie in commissievergaderingen het woord voeren.

De commissies bereiden voorstellen aan de raad voor. De partijen stellen vragen en geven hun mening over de voorstellen. De commissies vergaderen twee weken voor de raadsvergadering. Elke commissie gaat over verschillende thema’s.

Er zijn 3 raadscommissies:

• Commissie Bestuur, Financiën en Economische zaken (BFE);
  • Commissie Mens, Maatschappij en Welzijn (MMW);
  • Commissie Ruimte, Wonen en Klimaat (RWK).

Daarnaast kent Heemskerk een aantal bijzondere commissies:

• Auditcommissie: deze commissie geeft advies aan de raad over de financiën van de gemeente.
  • Vertrouwenscommissie: deze commissie geeft advies aan de raad over de keuze voor de nieuwe burgemeester.

Griffie

De gemeenteraadsleden van Heemskerk worden in hun werk bijgestaan door de medewerkers van de griffie. De raadsgriffie helpt en adviseert hen, zodat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. De ondersteuning is van groot belang, omdat raadsleden vaak een baan hebben en het raadswerk erbij doen. De griffie is onafhankelijk en neutraal en werkt los van de gemeentelijke organisatie.

Wat we doen

De griffie adviseert en ondersteunt de gemeenteraad op juridisch, organisatorisch en procedureel gebied. De medewerkers bereiden de commissie- en raadsvergaderingen voor, ondersteunen de voorzitters en bewaken de voortgang van procedures en afspraken.

Contact met de griffie

E-mail adres griffie: griffie@heemskerk.nl

Jacqueline Vrolijk-Gevaert, raadsgriffier: j.vrolijk@heemskerk.nl

Irene Buisman, raadsadviseur

Eva Jongepier, raadsadviseur communicatie

Joanneke Groen, griffiemedewerker

Julia de Langen, junior raadsadviseur / griffiemedewerker

Het college van burgemeester en wethouders

Na de verkiezingen benoemt de gemeenteraad de wethouders. Samen met de burgemeester vormen de wethouders het college van burgemeester en wethouders. Het College van B&W is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. De burgemeester leidt de vergaderingen van het college. De burgemeester en wethouders hebben elk hun eigen portefeuille. De burgemeester heeft een speciale rol op het gebied van openbare orde en veiligheid.

Werkgroepen

De gemeenteraad kan werkgroepen instellen om de raad te ondersteunen. Een werkgroep is tijdelijk van aard en bestaat uit raads- en/of commissieleden. De leden kunnen voorbereidend werk verrichten voor de raad of zich namens de raad verdiepen in een onderwerp. De werkgroepen brengen verslag uit aan hun collega-raadsleden en rapporteren over hun werkzaamheden tijdens een openbare vergadering.

Op dit moment heeft de gemeenteraad onderstaande werkgroepen:

• Raadsinformatiesysteem
  • Sturing en monitoring sociaal domein
  • Omgevingswet
  • Participatie

Gemeenschappelijke regelingen

De gemeenteraad Heemskerk werkt samen met andere overheden zoals gemeenten, provincies en waterschappen in een aantal organisaties zoals bijvoorbeeld een veiligheidsregio of omgevingsdienst. Dit heet een gemeenschappelijke regeling. Het idee is dat je taken soms beter samen dan alleen kan doen. Doel is om samen betere resultaten te behalen voor de inwoners dan mogelijk was als de gemeente het zelf had aangepakt.

De gemeente Heemskerk zit in deze regelingen: