Praat met de raad

De raad vertegenwoordigt de inwoners van Heemskerk. Als inwoner kunt u meepraten en meedenken met de raad.

Contact met de raad

Als u informatie naar de raad wil sturen, mailt u dit naar de griffie. De griffie helpt en adviseert de raadsleden en de raad. De griffie zorgt dat de raadsleden de informatie ontvangen. U kunt mailen naar griffie@heemskerk.nl.

U kunt de raadsleden ook direct benaderen. Op onze wie is wie pagina vindt u de gegevens van alle raadsleden.

De raad bezoeken

Een vergadering van de commissie of raad is openbaar. Iedereen mag komen luisteren. Bekijk de kalender voor het actuele overzicht van de vergaderingen. Aanmelden is niet nodig.

De raadsleden van een partij vergaderen ook samen. Dit noemen we fractievergaderingen. De fracties vergaderen om hun standpunt te bepalen. Hier kunt u bij aanwezig zijn. De data voor de fractievergaderingen vindt u ook in de kalender. Als u een vergadering wilt bezoeken, neemt u contact op met de fractie. De gegevens vindt u op onze Wie is wie pagina.

Invloed uitoefenen

Als inwoner heeft u diverse mogelijkheden om invloed uit te oefenen. Of u nu met een raadslid in gesprek gaat, een brief naar de raad stuurt of inspreekt tijdens een vergadering. Uw mening doet er toe! Op de volgende manieren kunt u invloed uitoefenen:

1. Contact met raadsleden

Iedereen heeft de mogelijkheid om contact op te nemen met een gemeenteraadslid. Raadsleden denken graag met u mee over uw vraagstuk. U kunt ook met raadsleden in gesprek gaan over onderwerpen die op de agenda van de commissie- en/of raadsvergadering staan. Daarnaast bieden raadsleden u tijdens fractievergaderingen graag de mogelijkheid om met hen in gesprek te gaan. Raadsleden

2. Inspreken bij een commissievergadering of een raadsvergadering

Tijdens een commissievergadering en raadsvergadering kunt u inspreken. U krijgt dan maximaal vijf minuten om aan de raad te vertellen wat u vindt van een onderwerp. Bij elke vergadering is er maximaal een half uur tijd voor alle insprekers. Wanneer er meer dan zes insprekers zijn, wordt de spreektijd verdeeld.

U bepaalt zelf wat u gaat zeggen. Het spreekrecht is niet voor vertrouwelijke onderwerpen, individuele onderwerpen of onderwerpen over personen. Voor de vergadering meldt u zich aan bij de griffie: griffie@heemskerk.nl.

Let op! Er is een verschil tussen het inspreken bij commissie- en raadsvergaderingen: Bij een commissievergadering kunt u over alle onderwerpen inspreken (voor zover die commissie over het onderwerp gaat). Bij een raadsvergadering kunt u alleen inspreken over onderwerpen die niet op de agenda staan. De onderwerpen voor een raadsvergadering zijn allemaal besproken tijdens de commissies.

3. Mail of brief sturen

U kunt de gemeenteraad altijd een mail of brief sturen. Bijvoorbeeld met uw mening over onderwerpen die op de agenda staan. Of om aandacht te vragen voor onderwerpen of problemen. De griffie zorgt ervoor dat uw bericht bij alle raadsleden terecht komt. U brief of mail kunt u sturen aan griffie@heemskerk.nl. Vermeld duidelijk in de brief dat deze gericht is aan de gemeenteraad. U krijgt een ontvangsbevestiging en uw bericht wordt gepubliceerd op het raadsinformatiesysteem en is daarmee zichtbaar voor iedereen. Uw naam en adres maken we onzichtbaar.

4. Een burgerinitiatief indienen

Met een burgerinitiatief kunt u, samen met de handtekening van minimaal 50 mede-inwoners, een plan of idee op de agenda van de raad plaatsen. Dit hoeft niet tot in de details uitgewerkt te zijn, maar er moet wel iets concreets zijn waarover besloten kan worden. Er zijn richtlijnen en voorwaarden om een burgerinitiatief in te kunnen dienen. Voor meer informatie en vragen, kunt u contact opnemen met de griffie via griffie@heemskerk.nl

• U moet 16 jaar of ouder zijn.
  • Het moet gaan over nieuwe onderwerpen. Het kan niet gaan over dingen die de raad al besproken heeft.
  • Minimaal 50 inwoners van Heemskerk moeten het onderwerp steunen.

Formulier burgerinitiatief voor de raad