Vooruitzichten voor de komende jaren: Perspectiefnota

Wat eerder dan verwacht hamerde gisteravond burgemeester Alexander Luijten de vergadering over de Perspectiefnota om 22:54 af. Een welkome verrassing, want het was nog even onzeker of de vergadering doorgang kon vinden door een zorgwekkende brandlucht in de raadszaal eerder die middag. Door een bezoek van de brandweer, code oranje en stevig debat werd het letterlijk en figuurlijk een stormachtige avond.

Zwaar weer

Tijdens de avond werd er door verschillende raadsleden een vergelijking gemaakt tussen de razende storm buiten en de voorspellingen voor de komende jaren voor de gemeente Heemskerk. De boodschap is hetzelfde: er is zwaar weer op komst. Er ligt druk op de gemeente. Hoe dit kan worden aangepakt is een lastige puzzel die op verschillende manieren kan worden gelegd. Er kwamen dan ook veel uiteenlopende onderwerpen ter sprake. Vooral het OZB-tarief en de veiligheid en leefbaarheid van Europaplein zorgden voor levendig debat.

Thema’s

De algemene beschouwingen van de zeven fracties weerspiegelden, soms op creatieve wijze, de inhoudelijke verschillen binnen de raad. Dit resulteerde dan ook in drie amendementen en acht moties over verschillende onderwerpen. Zo werd het belang van leefbaarheid en veiligheid rond het Europaplein, een terugkerend thema tijdens deze vergadering, door de raad uitvoerig besproken en breed gedragen. Hoewel het programmaplan veilige en leefbare wijken door een meerderheid van de raad versoberd mag worden, wil de raad een burgerberaad Europaplein en omgeving inzetten om de betrokkenheid van inwoners te vergroten. Na het flink bevragen van wethouder Burgering, kon de raad het ook in meerderheid eens worden over de opdracht aan het college aangaande de beantwoording van de vragen over de tijdelijke huisvesting van st. Leonardus.

Unaniem

Tijdens de vergadering mocht er vooral gerekend worden op het unaniem aannemen van (bijna) alle moties. Voor de motie Baatbelasting, ingediend door Heemskerk Lokaal, GroenLinks en PvdA, werd overal draagvlak gevonden. Ook onderstreept de raad het belang van jeugdzorg: de door D66 ingediende motie Jeugdzorg is een gezamenlijke verantwoordelijkheid werd met algemene stemmen aangenomen.

Diezelfde partij opperde in een volgende motie om in beeld te krijgen wat het nieuwe landelijke regeerakkoord voor gevolgen gaat hebben op het speelveld van de gemeente en ook daar was de voltallige raad het klinkend mee eens. Na een toelichting van wethouder Zalinyan besloot de raad ook om het college te laten onderzoeken of er OZB geheven kan worden op bepaalde percelen op het Heemskerks buitengebied en is daarmee de motie die ingediend werd door de PvdA ook unaniem aangenomen. De raad is het er ook over eens dat de toeristenbelasting omhoog mag en wil hiervoor op korte termijn een nieuwe verordening vaststellen.

Wanneer de burgermeester de vergadering afslaat is het gestopt met regenen. En alhoewel er nog altijd donkere wolken aan de lucht te zien zijn, is er nu ook tijd en ruimte voor ontmoeting, ontspanning en een afsluitende borrel.

Het debat bekijkt u online terug. Ook de vergaderstukken, amendementen en moties ziet u online.